REGULAMIN V. PIJARSKIEGO TURNIEJU DEBAT OKSFORDZKICH
30 - 31 października 2023

UWAGA! Regulamin dotyczy organizacji i przeprowadzenia V. Pijarskiego Turnieju Debat Oksfordzkich i w swojej treści może nieznacznie różnić się między kolejnymi edycjami. Z tego powodu należy traktować go wyłącznie poglądowo!

1.1. Określenia użyte w niniejszym regulaminie (dalej: „Regulamin”) oznaczają:

Turniej - V Pijarski Turniej Debat Oksfordzkich;
Organizator - Szkolne Koło Debat Oksfordzkich przy Zespole Szkół Zakonu Pijarów w Poznaniu;
Uczestnik - uczeń/uczennica biorący/a udział w turnieju, który jest przypisany do drużyny;
Drużyna - czteroosobowa grupa osób zgłoszona przed turniejem do uczestnictwa w nim;
Przedstawiciel drużyny - uczeń/uczennica pośredniczący/a między drużyną a organizatorem;
Debata - pojedynek toczony na zasadach debaty oksfordzkiej;
Sędziowie - nieparzyste grono osób oceniających debatę;
Marszałek - osoba prowadząca debatę.   

2.1. Niniejszy regulamin określa zasady, zakres i warunki uczestnictwa oraz przeprowadzenia turnieju;

2.2. Turniej prowadzony jest na terenie Zespołu Szkół Zakonu Pijarów w Poznaniu;

2.3. Celem turnieju jest promocja Szkolnego Koła Debat Oksfordzkich przy Zespole Szkół Zakonu Pijarów w Poznaniu, dyskusji jako najlepszego sposobu rozwiązywaniu sporów, oraz pracy w grupie;

2.4. Turniej skierowany jest do uczniów klas siódmych i ósmych Szkoły Podstawowej oraz klas Liceum Ogólnokształcącego;

2.5. Administratorem danych osobowych jest Dyrektor Zespołu Szkół Zakonu Pijarów. 

3.1. Klasy do których skierowany jest turniej wystawiają czteroosobową drużynę. Ponadto klasy zgłaszają przynajmniej jednego uczestnika zapasowego, który w przypadku niezdolności do uczestnictwa jednego z mówców zajmuje jego miejsce. Każda zmiana w składzie musi zostać przedstawiona organizatorom najpóźniej w chwili losowania stron przed debatą;

3.2. Zgłoszenie do turnieju odbywa się poprzez udostępniony wcześniej formularz. W skrajnych przypadkach możliwe jest zgłoszenie do turnieju bezpośrednio u organizatora. Zgłoszenia dokonuje wychowawca, przewodniczący klasy, przedstawiciel drużyny lub inna osoba wskazana przez organizatora;

3.3. Zgłoszenia będą możliwe w ogłoszonym wcześniej terminie. Zamknięcie rejestracji nastąpi najpóźniej na 10 dni roboczych przed rozpoczęciem turnieju. W wyjątkowych sytuacjach organizator może podjąć decyzję o wydłużeniu okresu zgłoszeń, a każda tego typu zmiana będzie ogłoszona ze stosownym wyprzedzeniem;

3.4. Warunkiem uczestnictwa jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych na podstawie zasad określonych w ustawie o ochronie danych osobowych. Dane te posłużą w celu przeprowadzenia turnieju, w szczególności przy ocenie debat, wyborze zwycięzców i rozdaniu nagród;

3.5. Warunkiem uczestnictwa jest akceptacja niniejszego regulaminu i jego załączników.

3.6. Sposób, w jaki uczestnik zaakceptuje punkty §3.4 i §3.5 określa organizator, administrator danych osobowych, nauczyciel, wychowawca, bądź inny podmiot wskazany przez organizatora.

4.1. Zasady pojedynku określają zasady debaty oksfordzkiej, stanowiące załącznik do niniejszego regulaminu;

4.2. Zasady są stałe dla wszystkich pojedynków. W wyjątkowych sytuacjach, przykładowo przy organizacji debat w fazie pucharowej, zasady mogą zostać zmodyfikowane. Każda tego typu zmiana musi zostać w sposób wyraźny i z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym zasygnalizowana przez organizatora;

4.3. Wszelkiego rodzaju sytuacje nieprzewidziane w zasadach debaty oksfordzkiej rozstrzyga organizator. 

5.1. Każda drużyna przy rejestracji ma obowiązek wskazania przedstawiciela drużyny wraz z jego danymi kontaktowymi;

5.2. Przedstawiciel drużyny jest osobą która pośredniczy między drużyną a organizatorem,
w szczególności przy przekazywaniu informacji organizacyjnych między wymienionymi. Ponadto przedstawicielowi drużyny przysługuje prawo złożenia zażalenia w przypadku jakichkolwiek zastrzeżeń co do przeprowadzenia turnieju na każdym jego etapie. Jego tryb określa §9 niniejszego regulaminu;

5.3. Obecność przedstawiciela drużyny jest konieczna do udziału drużyny w turnieju na każdym jego etapie, a w szczególności podczas losowań stron, samych debat i ogłoszenia wyników. Ponadto, o ile organizator nie postanowi inaczej, jego obowiązkiem jest udział we wszystkich spotkaniach przedstawicieli drużyn;

5.4. Do obowiązków przedstawiciela drużyny należy możliwie najszybsze (do 12 godzin od chwili publikacji) zapoznanie się, przedstawienie drużynie oraz ewentualne odpowiedzenie na treści przesłane przez organizatora. Organizator podejmie wszelkie starania, aby takie treści nie były publikowane
w godzinach nocnych (od 23.30 do 5.30);

5.5. W sytuacji gdy przedstawiciel drużyny nie może wykonywać swoich obowiązków drużyna ma obowiązek wskazać nowego przedstawiciela drużyny. Każda taka chęć musi zostać niezwłocznie zgłoszona organizatorowi.  

6.1. Faza eliminacyjna rozgrywana jest w dniu 30 października 2023 roku. Harmonogram jak i formę przeprowadzenia fazy eliminacyjnej turnieju ustala organizator najpóźniej na 5 dni roboczych przed rozpoczęciem turnieju. Organizator zastrzega sobie prawo do wprowadzania późniejszych zmian w harmonogramie. Każda tego typu zmiana musi zostać niezwłocznie przedstawiona przedstawicielom drużyn;

6.2. Tezy debat fazy eliminacyjnej publikowane są nie później niż na 5 dni roboczych przed dniem rozpoczęcia turnieju. Sposób publikacji określa organizator;

6.3. Po zakończeniu fazy eliminacyjnej organizator sporządza tabelę wyników wspólną dla wszystkich drużyn. Do następnej fazy awansują cztery najwyżej sklasyfikowane drużyny;

6.4. O pozycji w tabeli w pierwszej kolejności decyduje największa ilość tzw. dużych punktów. Każdy zespół za zwycięstwo w debacie otrzymuje 2 duże punkty, za remis 1 punkt, a za przegraną 0 punktów.

6.5. W dalszej kolejności o pozycji w tabeli decyduje korzystniejszy bilans punktów małych (tj. otrzymanych podczas debat), a następnie mniejsza suma punktów eksperckich za całą fazę eliminacyjną. W przypadku niemożności rozstrzygnięcia przeprowadzona zostanie dogrywka. Jej formę określa organizator w porozumieniu z przedstawicielami drużyn;

6.5. W przypadku niezdolności drużyny do uczestnictwa w fazie pucharowej drużynę taką zastępuje drużyna sklasyfikowana na kolejnym miejscu. 

7.1. Faza pucharowa rozgrywana jest w dniu 31 października 2023 roku. Harmonogram jak i formę przeprowadzenia fazy pucharowej turnieju ustala organizator najpóźniej w momencie ogłoszenia wyników fazy eliminacyjnej. Organizator zastrzega sobie prawo do wprowadzania późniejszych zmian w harmonogramie. Każda tego typu zmiana musi zostać niezwłocznie przedstawiona przedstawicielom drużyn;

7.2. Faza pucharowa składa się z dwóch etapów, tj. półfinałów (cztery drużyny zostają przydzielone
w pary; zwycięzcy awansują do finału, przegrani do debaty „o 3. miejsce”), oraz debat finałowych (dwie drużyny w debacie „o 3. miejsce”, oraz dwie drużyny w finale).

7.3. Tezy debat fazy pucharowej, za wyjątkiem tezy debaty finałowej, publikowane są wraz z tezami debat fazy eliminacyjnej.

7.4. Teza debaty finałowej ogłoszona zostaje najpóźniej w momencie ogłoszenia wyników debat półfinałowych. 

8.1. Drużyna stawia się w miejscu przeprowadzenia debaty na 20 minut przed jej planowanym rozpoczęciem;

8.2. Strona którą reprezentować będzie drużyna (propozycja lub opozycja) jest losowana na 15 minut przed planowanym rozpoczęciem debaty. Losowanie odbywa się w miejscu późniejszego przeprowadzenia debaty. Między losowaniem a rozpoczęciem debaty każda z drużyn ma zapewnioną przez organizatorów możliwość przygotowania się do debaty;

8.3. W zapewnionym przez organizatorów miejscu przygotowania się do debaty znajdować się mogą wyłącznie osoby wchodzące w skład debatujących drużyn wraz z przedstawicielem;

8.4. Obowiązkiem drużyny jest stawienie się na debacie w pełnym składzie, przez pełny czas jej trwania. W wyjątkowych sytuacjach, za wyraźną zgodą organizatora, drużyna ma prawo, jednorazowo w przeciągu całego turnieju, przystąpić do debaty w składzie niepełnym, tj. trzyosobowym. W takiej sytuacji przedstawiciel drużyny najpóźniej w momencie losowania informuje organizatorów który
z mówców będzie wygłaszał swoją mową dwukrotnie;

8.5. Niestawienie się drużyny na debatę jest równoznaczne z przyznaniem drużynie przeciwnej walkowera (tj. 2 dużych punktów w fazie eliminacyjnej, bądź automatycznego awansu/zwycięstwa
w fazie pucharowej). Bilans małych punktów, tj. szczegółowego wyniku debaty pozostaje zerowy;

8.6. Osobą odpowiedzialną za porządek oraz zgodny z harmonogramem przebieg zarówno losowania, debaty jak i komentarza zwrotnego jest marszałek. Do jego obowiązków należy także przyznawanie punktów eksperckich adekwatnie do przebiegu debaty;

8.7. Osobami odpowiedzialnymi za ocenę merytoryczną debaty są wyznaczeni przez organizatora sędziowie. Po zakończeniu debaty opuszczają oni miejsce jej przeprowadzenia celem przyznania tzw. małych punktów obu drużynom. Sędzia musi opowiedzieć się za jedną ze stron debaty, tj. nie ma możliwości przyznania remisu w debacie. Po przyznaniu punktów następuje krótka narada między sędziami, która stanowi przygotowanie do wygłoszenia komentarza zwrotnego. Po powrocie na miejsce przeprowadzenia debaty przekazują oni wyniki marszałkowi;

8.8. Marszałek sporządza stosowny raport, sumuje wszystkie małe punkty a następnie ogłasza wynik debaty. W momencie ogłoszenia wynik staje się ostateczny - za wyjątkiem sytuacji opisanej w §9.4.

8.9. Organizator dopuszcza prawo uczestnictwa w debacie osobom postronnym, tj. obserwatorom. Ich udział w debacie jest możliwy o ile jest dostępna odpowiednia liczba miejsc w pomieszczeniu w którym przeprowadzana jest debata. Obserwatorzy, pod rygorem nakazu natychmiastowego opuszczenia pomieszczenia, nie mogą przeszkadzać w przeprowadzeniu turnieju.

8.10. Tylko w wyjątkowych sytuacjach i bezwzględnie poza czasem mów uczestników marszałek może udzielić prawa do opuszczenia bądź wejścia do pomieszczenia w którym przeprowadzana jest debata.

8.11. Obecność uczniów wśród obserwatorów możliwa jest tylko za zgodą i pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia w czasie przeprowadzenia debaty.

8.12. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za usprawiedliwianie nieobecności obserwatorów spowodowanych uczestnictwem w debacie.

8.13. Organizator dokłada wszelkich starań celem poinformowania społeczności szkolnej o przeprowadzanym turnieju, jego zasadach i wynikach. 

9.1. Organizator dokłada wszelkich starań, aby proces i tryb przeprowadzenia turnieju były jak najbardziej zrozumiałe i transparentne;

9.2. Drużyny, poprzez swoich przedstawicieli, mają możliwość złożenia zażalenia w przypadku jakichkolwiek zastrzeżeń co do przeprowadzenia turnieju na każdym jego etapie;

9.3. Zażalenia dotyczące wyników poszczególnych debat należy złożyć w formie pisemnej w przeciągu piętnastu minut od ogłoszenia wyników debaty na ręce marszałka. Po zapoznaniu się z zażaleniem marszałek zarządza spotkanie wyjaśniające. Jego formę i tryb określa organizator
w porozumieniu z marszałkiem i drużyną. Celem takiego spotkania nie może być zmiana wyniku debaty, gdyż ten w momencie ogłoszenia staje się ostatecznym;

9.4. Zażalenia dotyczące spraw organizacyjnych należy składać w formie pisemnej na bieżąco, maksymalnie do godziny od wystąpienia danej sytuacji. Niezwłocznie po wpłynięciu zażalenia organizator powołuje specjalną komisję, w skład której wchodzi przedstawiciel drużyny składającej zażalenie, przedstawiciel grona pedagogicznego, przedstawiciel organizatora oraz osoba odpowiedzialna za dane zagadnienie (np. marszałek, sędzia czy ekspert). Komisja ma sto dwadzieścia minut na ustosunkowanie się do zażalenia. Skutkiem ustosunkowania się do zażalenia może być odroczenie, częściowe bądź pełne przyznanie racji. Decyzja komisji jest ostateczna i wiążąca każdą ze stron.  

10.1. W kwestiach nieopisanych przez niniejszy regulamin i jego załączniki decydujące zdanie ma organizator;

10.2. Organizator zastrzega sobie prawo zmiany postanowień niniejszego regulaminu, ogłosić to musi maksymalnie 48 godzin przed planowaną zmianą;

10.3. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody materialne itp. powstałe w wyniku przeprowadzania turnieju. 

Załącznik nr 1
ZASADY DEBATY OKSFORDZKIEJ


Uczestnicy debaty

Marszałek odpowiada za przebieg debaty. Zapowiada kolejnych mówców oraz udziela ewentualnych uwag co do dyskusji, sygnalizuje ostatnie 30 sekund mowy, uderzając w stół. Jest on ekspertem - ocenia aspekt zgodności z regulaminem wypowiedzi i zachowania uczestników debaty. Decyduje on wraz z jurorami o przyznaniu punktów eksperckich, a więc ujemnych wartości odejmowanych od wyniku debaty w zależności od łamania regulaminu.

W skład grona sędziów wchodzi nieparzysta ilość osób.

Sędziowie odpowiadają za ocenę debaty. Współdecydują, analizując argumenty i aspekty debaty przyznają małe punkty dla każdej ze stron. Suma tych punktów zebrana od wszystkich jurorów decyduje o wyniku debaty.

Sędzia ocenia całą debatę na podstawie własnych, subiektywnych odczuć, nie patrząc przez pryzmat specjalistycznej wiedzy nieweryfikowalnej w czasie debaty. Bierze w swojej ocenie pod uwagę w szczególności aspekty retoryczne wypowiedzi, spójność linii argumentacyjnej, a także przestrzeganie przez mówców ról wynikających z zasad debaty. 

Czterech mówców po stronie propozycji, czterech mówców po stronie opozycji; ich rolą jest przedstawienie racji swojej strony i wykazanie słabości argumentacji strony przeciwnej poprzez wpisanie się w rolę:

Pierwszy mówca ma za zadanie zdefiniować tezę, nakreślić kontekst i "świat" debaty, zarysować linię argumentacyjną swojej strony, przedstawić definicję terminów (jeśli uznają to za konieczne) i/lub ich interpretację;
Drugi mówca ma za zadanie rozwinąć i wyjaśnić argumenty rozszerzając stanowisko strony;
Trzeci mówca ma za zadanie przede wszystkim podważać zastosowane przez stronę przeciwną argumenty i/lub jej linię argumentacyjną, a także skonfrontować argumenty strony przeciwnej z prezentowanym stanowiskiem reprezentowanej strony;
Czwarty mówca ma za zadanie przede wszystkim podsumować argumentację swojej strony oraz całą debatę; w ramach swej mowy powinien przedstawić punkty sporu i w ten sposób wykazać wyższość oraz poprawność prezentowanego stanowiska strony.

Po wypełnieniu swoich ról, mówcy mogą przedstawić i rozwinąć argumenty (za wyjątkiem czwartego mówcy, który nie może wprowadzać nowych argumentów, ponieważ blokuje to możliwość odbicia argumentu przez drugą stronę) 

Przebieg debaty

Debata toczy się wokół określonej tezy, której stara się bronić strona Propozycji, a którą próbuje obalić strona Opozycji.

Debatę rozpoczyna Marszałek/Marszałkini, który/a udziela głosu 1 mówcy strony Propozycji. Następnie, naprzemiennie wypowiadają się mówcy poszczególnych stron, którym głosu również udziela Marszałek/Marszałkini.

Każdy z mówców ma 4 minuty na swoją mowę. W tym czasie każdy z mówców musi wygłosić swoją przemowę oraz przyjąć odpowiednią liczbę pytań/informacji, o ile chęć ich zadania zostanie zasygnalizowana przed „czasem chronionym”.

Ostatnie 30 sekund każdego z wystąpień jest czasem chronionym. Oznacza to, że od momentu wskazania przez sekretarza, że do końca mowy zostało pół minuty, mówca nie jest zobligowany do przyjmowania pytań.

Każda przemowa rozpoczyna się krótką inwokacją: Szanowny Panie Marszałku/Pani Marszałek, Drodzy Oponenci, Wspaniała/Licznie zgromadzona Publiczności.

Każdy mówca podczas swojej wypowiedzi musi przyjąć co najmniej 2 pytania od strony przeciwnej, o ile chęć ich wygłoszenia ze strony zostanie zasygnalizowana.

Sygnalizowanie chęci przedstawienia pytania przez mówcę polega na podniesieniu na kilkanaście sekund ręki w widoczny sposób. Podczas swojej mowy, to mówca decyduje od kogo oraz kiedy chce przyjąć pytanie. Czyni to poprzez wskazanie ręką osoby wyrażającą chęć jego wygłoszenia oraz ustne udzielenie głosu. Wskazana przez mówcę osoba wstaje z miejsca i rozpoczyna krótką apostrofą: Panie Marszałku/Pani Marszałek, pytanie/informacja, następnie zadaje pytanie lub prezentuje informację i zajmuje miejsce.

Pytanie ma charakter bardzo krótkiej wypowiedzi (krótko – maksymalnie 2 zwięzłe zdania). O przerwaniu pytania decyduje marszałek. W przypadku drugiego zwrócenia uwagi przez marszałka w odniesieniu do danego pytania zostają przyznane punkty ujemne.

To na mówcy przedstawiającego mowę ciąży obowiązek wskazania mówcy, od którego chce sygnalizowane pytanie usłyszeć. Tym samym mówcy nie muszą przedstawiać swoich pytań, jeśli nie zostaną wskazani, a ich zgłoszenie chęci przedstawienia pytania (pytań) zostanie odnotowane.

W przypadku przyjęcia dwóch pytań/informacji mówca może poinformować swoich oponentów, że nie będzie przyjmować kolejnych pytań. Niezależnie od tego, mówcy drużyny przeciwnej mają prawo do sygnalizowania mówcy o pozostawaniu w gotowości do ich przedstawienia (podniesiona ręka). 

Każda drużyna ma możliwość zgłoszenia dwóch Ad Vocem podczas debaty. Jest to dodatkowa wypowiedź, mająca na celu szybkie odniesienie się do mowy przeciwnika lub skontrowanie jej. Ad Vocem zgłaszamy podczas mowy oponentów podniesieniem kartki w kierunku Marszałka/Marszałkini - jeżeli zostało ono zgłoszone poprawnie, udziela on głosu danemu zgłaszającemu mówcy.

Ad Vocem wygłaszamy po zakończonej mowie przeciwników, jego czas nie może być dłuższy niż 30 sekund. Ad Vocem nie można zgłosić do mówcy swojej drużyny, tuż przed swoją mową oraz do mów czwartych mówców. Można zgłaszać Ad Vocem do Ad Vocem itd.

Każda drużyna ma możliwość zgłoszenia dwóch Jokerów podczas debaty. Jest to wypowiedź trwająca nie dłużej niż 30 sekund mająca na celu pomoc członkowi swojej drużyny - zgłasza się ją w trakcie jego wypowiedzi. Zgody na użycie Jokera udziela mówca, w trakcie którego mowy został on zgłoszony. Podczas tej mowy obydwaj mówcy stoją. Joker trwa do 30 sekund. Można zgłosić dwa Jokery podczas jednej mowy. 

Po zakończonej debacie następuje przerwa, podczas której poszczególni jurorzy przyznają punkty. Te następnie sumuje Marszałek/Marszałkini, uwzględniając przyznane przez siebie punkty ujemne.

Ocena sędziów nie podlega dyskusji. Sędzia nie musi podawać przyczyn swojej decyzji dotyczącej wyniku debaty.

Marszałek/Marszałkini ogłasza wynik debaty, a następnie, w obecności publiczności, wyjaśnia przyczynę przyznania ewentualnych punktów ujemnych.

Po ogłoszeniu wyników, bez obecności publiczności, następuje feedback: jurorzy mogą udzielić informacji o przebiegu debaty oraz uzasadnić swoją decyzję. Organizatorzy mogą postanowić o zawieszeniu tego punktu w zakresie zakazu obecności publiczności. 

Remis jest możliwy tylko w przypadku fazy eliminacyjnej. W fazie pucharowej remis rozstrzyga dogrywka. Zasady i przebieg dogrywki określa organizator. 

Mówcy podczas swojej mowy mogą korzystać z notatek zapisanych na kartkach i przywoływać cytaty. Mówcy nie mogą jednak korzystać z notatek zapisanych na nośnikach elektronicznych.

Mówcy nie mają możliwości korzystania z wszelkiego rodzaju urządzeń elektronicznych podczas debaty stacjonarnej. Jeśli podczas debaty jeden z mówców zacznie korzystać z urządzenia elektronicznego, Marszałek/Marszałkini upomina drużynę o konieczności schowania urządzenia elektronicznego, a w przypadku kolejnego identycznego lub podobnego incydentu po kolejnej interwencji Marszałka/Marszałkini drużyna otrzymuje punkty ujemne.

Upomnienie Marszałka/Marszałkini, które nie owocuje punktami ujemnymi przysługuje jednokrotnie podczas debaty po jednym dla każdej z drużyn. 

Załącznik nr 2
TABELA PUNKTÓW EKSPERCKICH

Mobirise Website Builder

brak przyjęcia pytania/informacji

Mobirise Website Builder

przekroczenie czasu mowy

Mobirise Website Builder

brak inwokacji (po 1 upomnieniu)

Mobirise Website Builder

nie przestrzeganie swojej roli mówcy

Mobirise Website Builder

zabieranie głosu bez zgody marszałka (po 1 upomnieniu)

Mobirise Website Builder

nieumiejętne wypowiedzenie pytania/informacji

Mobirise Website Builder

korzystanie z urządzeń elektronicznych

Mobirise Website Builder

Ad Hominem - pośredni atak na oponenta

Mobirise Website Builder

Ad Personam - bezpośredni atak na oponenta, wulgarne zachowanie

Pijarski Turniej Debat Oksfordzkich

Największe niezależne wydarzenie w historii Zespołu Szkół Zakonu Pijarów w Poznaniu powraca!

Znajdź nas również: